افزايش صادرات غير نفتى، راهبرد استراتژيك نظام / لزوم ارتقاء استاندارد كالاهاى صادراتى

افزايش صادرات غير نفتى، راهبرد استراتژيك نظام / لزوم ارتقاء استاندارد كالاهاى صادراتى

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بر لزوم ارتقاء استاندارد كالاهاى صادراتى تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، منطقه آذربايجان‌شرقى، بابك دین‌پرست در اجلاس مشترك سفرای جمهورى اسلامى ايران در كشورهاى منطقه و همچنين استانداران استان هاى آذربايجان شرقى، آذربايجان غربى، زنجان و اردبيل گفت: آبان ماه سال گذشته اجلاسی با عنوان اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای وفرامنطقه ای با تاکید بر نقش استانداران و سفرا در محل وزارت کشور برگزار شد.

وی افزود: این اجلاس با هدف ارتقاء روابط خارجی استان های کشور با دیگر نقاط جهان و به ویژه کشورهای همسایه به منظور افزایش مراودات تجاری فی مابین، جذب سرمایه گذاری و توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط پسابرجام به عنوان یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتي برگزار شد.

وی با  اشاره به مهم ترین سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: ایشان دو ویژگی درون زایی و برون گرایی را مهم ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی می دانند.درون زایی یعنی اینکه اقتصاد مقاومتی از دل ظرفیت های خود کشور و خود مردم ما می جوشد و رشد این نهال، متکی به امکانات کشور خودمان است.

دین پرست با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با اقتصادهای جهانی تعامل دارد و با اقتصاد کشورهای دیگر با قدرت مواجه می شود گفت: افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان و به ویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از اهداف اقتصادی و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و منطقه ای امکان پذیر است.

وی ابراز کرد: با موافقت وزرای مربوطه، کمیته روابط خارجی استان ها ذیل ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با مسئولیت معاون اقتصادی وزارت کشور، تشکیل و دبیرخانه آن نیز در اداره کل هماهنگی و راهبرد امور اقتصادی وزارت امور خارجه مستقر شد.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه  کمیته روابط خارجی استان ها در پنجم بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد: پس از این جلسه، استان های کشور در شش گروه تقسیم شده و نمایندگی های منتخب جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها نیز متناسب با ترکیب جغرافیایی و ظرفیت گروه های استانی در این تقسیم بندی ها گنجانده شده اند.

   معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: با توجه به اهداف اولیه کمیته و ضرورت بهره مندی از ظرفیت و توان دستگاه های اجرایی مرتبط، سازمان توسعه تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی نیز به عضویت کمیته درآمدند.

دين پرست اظهار کرد: مقرر شده است که استان های عضو هرکارگروه، از طریق تهیه و آماده سازی حداقل 20 طرح توجیهی پیشنهادی اولویت دار نسبت به بیان ظرفیت های صادراتی و موانع و مشکلات خود در سه حوزه سرمایه گذاری خارجی، توسعه صادارت غیرنفتی و توسعه گردشگری با استانداردهای بین المللی اقدام نمایند.

وی در همین راستا افزود: این طرح های پیشنهادی باید دارای توجیه فنی،مالی و اقتصادی باشند و متناسب با شرایط اقلیمی، ظرفیت و مزیت های استان ها و همچنین مطابق با با فرمت های سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تهیه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات غیرنفتی به استان ها ابلاغ شده است تا نسبت به احصاء ظرفیت ها و پتانسیل های صادراتی به ترتیب اولویت اقدام کنند و گزارش اقدامات صورت گرفته در استان مربوطه را به همراه پیشنهادات عملیاتی اعلام نمایند تصریح کرد: در ارتباط با توسعه گردشگری نیز هر یک از استان ها موظف شده اند پیشنهادات و راهکارهای بالقوه ای که می تواند در افزایش جذب گردشگر و توسعه زیرساخت های صنعت توریسم آن استان موثر واقع شود را تعیین و ارائه نمایند.

وى با تاكيد بر لزوم توسعه روابط منطقه اى تصريح كرد: اين امر، سه هدف مهم و اساسى افزايش جذب سرمايه گذارى خارجى، توسعه صادرات غيرنفتى و توسعه گردشگرى در پسابرجام را به بهترين شكل ممكن محقق مى كند.

دين پرست در ادامه سخنان خود ابراز كرد: تشكيل سه كارگروه تخصصى با عناوين جذب سرمايه گذارى خارجى، توسعه صادرات غيرنفتى و توسعه گردشگرى از مهم ترين اهداف برگزارى اين جلسه دو روزه است كه جمع بندى گزارشات، نتايج و محورهاى پيشنهادى هر يك از كارگروه ها در جلسه اختتاميه و در حضور وزير كشور ارائه مى شود.

معاون هماهنگى امور اقتصادى و توسعه منطقه اى وزير كشور در ادامه با اشاره به برخى از ظرفيت هاى استان هاى شمالغرب كشور و همچنين كشورهاى عضو منطقه گفت: وجود دو منطقه آزاد تجارى–صنعتى ماكو و ارس، قرار داشتن در كانون راه هاى ارتباطى و مواصلاتى منطقه، ترانزيت كالاهاى مورد نياز كشورهاى مذكور از طريق ايران به دليل دسترسى ايران به آب هاى آزاد و همچنين وجود ظرفيت هاى مازاد صادراتى در بخش هاى كشاورزى، محصولات باغى،صنعتى،معدنى و گردشگرى و اشتراكات ملى و مذهبى با بيشتر كشورهاى حوزه قفقاز، از جمله مزيت هاى چهار استان جهت دستیابی به اهداف مى شود.

وى در بخش ديگرى از سخنان خود با بيان اينكه استاندارد كالاهاى صادراتى به ديگر كشورها ، جهت حفظ اعتبار برند "ساخت ايران" بايد مطابق استانداردهاى بين المللى ارتقا پيدا كند افزود: افزايش صادرات غيرنفتى به عنوان يك راهبرد استراتژيك و با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتى و دورى از خام فروشى، مورد توجه اركان نظام است.

به گفته وى، براى توسعه صادرات غيرنفتى استان ها، تفويض برخى اختيارات از سوى دستگاه هاى ملى به استان ها، سياستگذارى مطلوب در اين زمينه ،پيش بينى برنامه هاى راهبردى كوتاه،ميان و بلند مدت، توجه به مزيت هاى استانى و طرح هدايت صادرات از طريق استان ها مى تواند نقش تاثيرگذارى ايفا نمايد.

وى همچنين گفت : جمهورى اسلامى ايران مى تواند با ايجاد روابط اقتصادى با كشورهاى منطقه و مشترك المنافع و تشكيل بلوك تجارى،موانع غير تعرفه اى تجارت مانند هزينه حمل و نقل و ديگر هزينه هاى مربوط به جستجوى عرضه كنندگان يا خريداران بين المللى، هزينه هاى قرارداد و هزينه انتقال كالاها و خدمات از توليد كننده محلى به مصرف كننده خارجى را شناسايى كرده و براى رفع اين محدوديت ها برنامه ريزى نمايد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما