ابراز تمایل هیات تجاری عراق به خرید تجهیزات کشاورزی و صنعتی ایرانی

 ابراز تمایل هیات تجاری عراق به خرید تجهیزات کشاورزی و صنعتی ایرانی

به گزارش اخترنیوز به نقل از ایرنا، حسن نصیف التمیمی روز چهارشنبه در دیدار هیات تجاری عراق با استاندار و مسئولان استان گلستان در گرگان اظهار داشت: ایران در بخش تجهیزات کشاورزی و صنعتی دارای قابلیت های فراوانی است که می تواند عراق را در رسیدن به افزایش تولیدات کشاورزی و باغی یاری کند.
وی بیان کرد: گلستان نیز یکی از استان های دارای قابلیت فراوان کشاورزی است که با تولیدات خود می تواند به تامین نیازهای بازار کشور عراق کمک کند.
رئیس انجمن اتحادیه های کشاورزی عراق اظهار کرد: هم اینک بخش عمده ای از بازارهای عراق در اختیار و انحصار ترکیه است ،اما خواسته قلبی ما جایگزینی ایران و محصولات ایرانی با آن است.
التمیمی افزود: اگرچه ایرانی ها در سال های اخیر اقدام به صادر کردن تولیدات خود به عراق کرده اند، اما آنچه تاکنون نصیب بازارهای عراق از محصولات ایرانی شده است، فقط منحصر به چند کالای خاص مانند سیمان و سنگ مرمر می باشد.
وی ادامه داد: نقش بخش کشاورزی ایران نیز با وجود تولیدات فراوان و نیاز بازار عراق، مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته و تنها بهره عراق از این بخش وارد شدن هزار تن کود اوره از ایران است.
رئیس انجمن اتحادیه های کشاورزی عراق به علاقه مندی این کشور برای توسعه همکاری ها با استان گلستان نیز اشاره کرد و گفت: هم اینک پرواز چارتر گرگان به نجف برقرار است ،اما لازمه توسعه این بخش و اعزام گردشگران بیشتر از عراق به گلستان ، راه اندازی خطوط عادی و مستمر در این مسیر است.
وی بیان کرد: گلستان دارای امکانات و زیر ساخت های فراوانی در بخش درمانی و بیمارستانی است که فراهم بودن امکان تردد مستمر عراقی ها به این استان، می تواند موجب رونق گردشگری سلامت گلستان نیز شود.
التمیمی بیان کرد: مردم عراق دارای مشکلات زیاد در حوزه درمان بیماری های قلبی هستند که با توجه به مراکز درمانی پیشرفته گلستان می توان از مراجعه مکرر عراقی ها به هند و گذراندن مراحل درمانی آنان در این کشور جلوگیری کرد.
استاندار گلستان هم در این جلسه با معرفی قابلیت های بخش های گوناگون استان به هیات عراقی گفت: این استان به صورت ویژه از سرمایه گذاران حمایت کرده و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد.
حسن صادقلو اظهار کرد: فراهم بودن زیرساخت های کافی، 2 فرودگاه، امکانات ریلی و جاده ای، مرزی بودن و فراهم بودن امکان صادرات، امنیت خاطر را به سرمایه گذاران خواهد داد.
وی بیان کرد: دانش فنی فراوان استان گلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا در نتیجه آن آرامش خاطر بازگشت سرمایه در این افراد ایجاد شود.
استاندار در ادامه با اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان، عنوان کرد: گلستان سالانه 1.5 میلیون تن گندم تولید می کند که 250 هزار تن آن در استان مصرف و بقیه به خارج از استان ارسال می شود و از این حیث گلستان جایگاه ویژه ای در تامین امنیت غذایی دارد.
وی بیان کرد: تنوع اقلیمی نیز موجب شده است که 29 نوع میوه در استان تولید شود که امکان صادرات آن وجود دارد، همچنین به دلیل برخورداری از زیرساخت هایی مانند دو فرودگاه و خط ریلی سراسری، اتصال به کریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت خارجی دارد.
صادقلو به تولید خاویار و میگو نیز به عنوان برندهای مهم اشاره کرد و گفت: در تولید خاویار گلستان رتبه نخست را دارد و در سال های اخیر نیز با تولید میگو بخشی از این محصول را صادر می کند و با تولید 156 هزارتن گوشت مرغ سومین تولیدکننده این بخش در کشور است.
وی با یادآوری ظرفیت های گردشگری و فرهنگی گلستان اضافه کرد: بلندترین برج آجری جهان و سومین دیوار دفاعی دنیا، آبشارها، جنگل ها و آثار تاریخی فراوان موقعیت های گردشگری و تفریحی بسیاری در استان ایجاد کرده است.
هیات تجاری کشور عراق به منظور توسعه روابط و همکاری ها و بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی در گرگان از روز سه شنبه به استان گلستان سفر کرده است.
به گزارش ایرنا، استانداری گلستان دراین زمینه اعلام کرد که با هدف توسعه روابط تجاری دو کشور دوست ایران و عراق، طی سه روز (سه شنبه الی پنجشنبه) پذیرای هیاتی تجاری از کشور عراق است.
این هیات مرکب از رئیس، نائب رئیس و 4 تن از اعضای هیات رئیسه اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی عراق و روسای اتحادیه های کشاورزی استانهای دیوانیه ، بغداد ، مثنی و میسان این کشور هستند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و900هزار نفر جمعیت دارد و از قطب های کشاورزی کشور است.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما