بیانیه رهبران جهان برای هماهنگی بیشتر در قبال پناهجویان

بیانیه رهبران جهان برای هماهنگی بیشتر در قبال پناهجویان

در نشست رهبران کشورهای جهان در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلامیه مشترکی مورد پذیرش قرار گرفت که قرار است به هماهنگی بیشتر واکنش‌ها به بحران پناه‌جویان در جهان کمک کند.

به گزارش اخترنیوز ، تحلیلگران می‌گویند، بیانیه پایانی این نشست چندان رضایت بخش نبوده است. برآورد می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، یعنی تا پایان پاییز سال گذشته، بیش از ۶۵ میلیون نفر از مردم جهان از کشور خود آواره شده‌ باشند که این تعداد پنج میلیون نفر بیشتر از آوارگان در سال قبل از آن بوده است.

مقام‌هایی از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد روز دوشنبه در این سازمان گردهم آمدند تا درباره مساله آوارگان و پناهجویان رایزنی کنند. سند مورد توافق این کشورها که به نام "بیانیه نیویورک درباره مهاجران و پناه‌جویان" ثبت شد، هیچ قید الزام‌آوری ندارد و تعهدی برای کشورها ایجاد نمی‌کند.

گروه‌های فعال در بحران پناه‌جویان  با اعلام نارضایتی خود از این بیانیه گفته اند که این بیانیه خیلی کمتر از چیزی است که انتظارش می‌رفت.

با این حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که خودش سالها پیش در زمان جنگ دو کره پناه‌جو بوده، این بیانیه را به عنوان یک سند تاریخی ستایش کرده است.

بان کی مون گفت: این نشست نشان‌دهنده پیشرفت در تلاش‌های جمعی ما برای پرداختن به چالش‌های مربوط به آوارگی انسانها است.

آمار سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید اکنون در جهان بیش از ۲۳ میلیون نفر در کشورهای دیگر آواره، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر پناه‌جو، و حدود ۴۱ میلیون نفر هم مهاجر اند.

این بیانیه در پی استاندارد کردن واکنش به وضعیت پناه‌جویان و تامین چشم‌انداز بهتری برای تحصیل فرزندان پناه‌جویان و آوارگان است.

این سند هم‌چنین خواستار بهبود وضعیت آوارگانی است که حدود ۲۰ سال است در خارج از کشور خود زندگی می‌کنند.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، در این نشست خواستار مبارزه جهانی با "مهاجرت بی‌مهار" شد و گفت که این حق و وظیفه هر کشوری است که مرزهایش را کنترل کند.

ترزا می گفت که بحران مهاجران با "شمار بی‌سابقه" مهاجرانی که صرفا در پی بهبود وضع اقتصادی خود هستند، "تشدید شده است".

رئیس دولت انگلیس خواستار تغییر رویکرد در این باره شده و گفت که پناهندگان در نخستین کشور امنی که می‌رسند، درخواست پناهندگی کنند.

این یعنی کشورهای اتحادیه اروپا مهاجرانی را که از کشورهایی مانند یونان، ایتالیا یا فرانسه گذر کرده و به اروپا و انگلیس رسیده‌اند، نپذیرند.

در بیانیه نیویورک برنامه‌هایی هم برای مبارزه با "بیگانه‌هراسی" در نظر گرفته شده است.

با این حال همه این تلاش‌ها می‌تواند در شرایط سیاسی جاری در اروپا و آمریکا به مشکل بخورد.

زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این نشست گفت که بیگانه‌هراسی، یک عامل عمده در کوتاهی جامعه جهانی در واکنش به بحران آوارگان و مهاجران بوده است.

این معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مدافعان حقوق مهاجران در کشورهای بسیار زیادی از افراد متعصب و نژادپرست ضربه خورده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند با بهره‌برداری از پیش‌داوری‌ها و فریب دیگران، به بهای وضعیت آسیب‌پذیرترین افراد، قدرت را به دست بگیرند یا دوباره به قدرت بازگردند.

در ماه‌های گذشته در کشورهای غربی گروه‌هایی از سیاست‌مداران و نامزدهای انتخاباتی، وعده‌هایی برای مقابله با مهاجران داده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، چندین کشور با پیش‌نویس اولیه بیانیه نیویورک مخالفت کرده بودند که از کشورها می‌خواست هر سال ده درصد از جمعیت آواره را که در خاک این کشورها هستند، به عنوان مقیم بپذیرند. گروه‌های حقوق‌بشری متعددی با حذف این بخش مخالفت کردند و حالا که در بیانیه نهایی نیامده است، می‌گویند این بیانیه، یک فرصت تاریخی را از دست داده است.

آمریکا و چند کشور دیگر هم با ادبیات بیانیه اصلی که می‌گفت کودکان آواره به‌هیچ‌وجه نباید دست‌گیر شوند، مخالفت کرده بودند. متنی که جایگزین شده می‌گوید اگر کودکان بازداشت می‌شوند باید خیلی به‌ندرت باشد.

روز سه‌شنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، میزبان نشستی برای پی‌گیری نشست روز دوشنبه خواهد بود و قرار است دست‌کم ۴۵ کشور در آن شرکت کنند و تعهدهایی از جمله درباره افزایش کمک‌های بشردوستانه تا سطح ۳ میلیارد دلار، دو برابر کردن پذیرش آوارگان، افزایش دست‌رسی به تحصیلات برای یک میلیون از جمعیت جوان‌تر این آوارگان و مهاجران، و دادن اجازه کار به یک میلیون نفر از بزرگ‌سالان این جمعیت آواره شده بدهند

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما