ریاض مالکی:‌ اسرائیل طرح فرانسه را مختل می‌کند

 ریاض مالکی:‌ اسرائیل طرح فرانسه را مختل می‌کند

اسرائیل مجددا ظرف ۴۸ ساعت اخیر طرح کلید زدن مذاکرات جدید با نظارت مصر را مطرح ساخت و این بار ادعا کرد که دولت تل‌آویو مخالف برگزاری جلسه مقدماتی با طرف فلسطینی برای دیدار احتمالی سران در قاهره است. این در حالی است که سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) وجود هرگونه طرحی از جانب مصر برای به جریان انداختن روند صلح را تکذیب کرده است.

به گزارش اخترنیوز، رادیو اسرائیل به نقل از یک مسئول تشکیلات خودگردان فلسطین گزارش داد که اسرائیل با برگزاری جلسه مقدماتی با طرف فلسطینی برای مقدمه چینی جهت دیدار احتمالی در قاهره میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت کرد.

این منبع گفت، قرار بود که این دیدار با نظارت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر برگزار شود تا زمینه چینی برای کنفرانس بین‌المللی صلح باشد که قرار است در اواخر سال جاری میلادی در پاریس برگزار شود.

این منبع تصریح کرد که فلسطینی‌ها از فرانسه  و دیگر کشورها انتظار دارند تا در صورت عدم حضور نتانیاهو، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و شهرک‌سازی‌ها را تحریم کنند و تبادل سفیران در این کنفرانس صورت بگیرد.

پیرامون این پرونده، صحبت اسرائیلی‌ها درخصوص این پیشنهاد طرف‌های مختلف به نتانیاهو مطرح است که وی فرستاده‌ای را از سوی خود اعزام کند تا با یک نماینده فلسطینی در قاهره جهت مقدمه چینی برای کنفرانس پاریس دیدار کند اما نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرده است.

رادیو اسرائیل مدعی شده است که منبع فسطینی به این رادیو گفته است که تشکیلات خودگردان از اسرائیل نخواسته است تا شهرک‌سازی‌ها را به عنوان شرطی جهت برگزاری کنفرانس پاریس متوقف کند اما این مساله‌ای است که با آنچه که عباس اخیرا گفت، همخوانی ندارد.

این اظهارات اسرائیل پس از آن مطرح شده است که گزارش‌های روز جمعه حکایت از این دارند که تشکیلات خودگردان فلسطین به مخالفت خود با طرح مصر پایان داده است و خواهان برگزاری کنفرانس منطقه‌ای و بین‌المللی در قاهره برای به جریان انداختن روند صلح شده است، اما این شرط را مطرح کرده که این کنفرانس جایگزین طرح فرانسه نباشد که قرار است کنفرانسی بر اساس طرح پاریس در اواخر سال جاری میلادی برگزار شود.

گزارش‌های اسرائیلی نقل کردند که عباس اخیرا با کارمندان مصری در رام الله دیدار کرده و به آنها گفت که مخالف برگزاری چنین کنفرانسی نیست اما به این شرط که این کنفرانس جایگزین طرح فرانسه نباشد و با آن هماهنگ شده باشد.

منابع عنوان داشتند که طرف فلسطینی خواهان این است که در این  کنفرانس نمایندگان بین‌المللی مشارکت داشته باشند.

رادیو اسرائیل از یک دیپلمات اروپایی نقل کرد که اتحادیه اروپا انجام گفت‌وگو میان اسرائیل و کشورهای عربی را در این مرحله تایید می‌کند و این علی رغم ملاحظاتی است که فلسطینی‌ها نسبت به این امر دارند.

این دیپلمات اروپایی بعید دانست که با درخواست فلسطینی‌ها برای تشکیل گروه فشار بین‌المللی علیه اسرائیل در خصوص مساله فلسطین موافقت شود.

در بحبوحه آنچه که گزارش‌های اسرائیلی ترویج دادند ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین کاملا "شایعه‌ها و اطلاعات غلط" پیرامون وجود طرح‌های دیگری برای صلح در کنار طرح فرانسه را که این شایعه‌ها توسط طرف اسرائیلی مطرح می‌شود، تکذیب کرد.

وی در گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت که اسرائیل تعدادی از شرکت‌های روابط عمومی را برای ایجاد تشویش در خصوص طرح فرانسه و تاثیرگذاری بر تلاش‌های فرانسه در موفقیت آمیز بودن طرحش و همچنین تنش‌ آفرینی در طرف فلسطینی به کار گرفته است.

وی افزود که دیدگاه‌ مصر دیدگاهی جهت کمک است تا اقدامات تسهیل داده شود و اسرائیل برای ورود به کنفرانس بین‌المللی صلح قانع شود.

مالکی تاکید کرد که عباس چند روز قبل از همکاری با دیدگاه مصر و هر دیدگاه دیگری که با طرح فرانسه همکاری داشته و در چارچوب آن باشد استقبال کرد.

همچنین احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین درست بودن گزارش‌های اسرائیلی پیرامون پایان مخالفت تشکیلات خودگردان با طرح مصر جهت برگزاری کنفرانس منطقه‌ای و بین‌المللی در قاهره با هدف به جریان انداختن روند صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی به نام طرح و ابتکار عمل مصر باشد، وجود ندارد، افزود: کسی که این اصطلاح را از خود درآورده است بنیامین نتانیاهو است چرا که وی می‌خواهد یک ابتکار عملی از سوی مصر جایگزینی برای کنفرانس بین‌المللی صلح براساس طرح فرانسه باشد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما