مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی: ملالت های اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی در جامعه افتخار آمیز است

 مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی: ملالت های اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی در جامعه افتخار آمیز است

محمد محمدپور روز یکشنبه در نشست مدیران مسئول نشریات مراغه در محل دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان افزود: نقش و رسالت رسانه های ارتباط جمعی ایجاد آگاهی در جامعه بوده و این مهم در فلسفه وجودی بشر نیز تعریف شده است.
وی با اشاره به اینکه جامعه آگاه جامعه پویا و سربلند است، ادامه داد: جامعه پویا جامعه ای است که هویت اش را بشناسد و این شناخت از آثار فعالیت رسانه های ارتباط جمعی است.
وی با اشاره به اینکه جامعه بی هدف نمی تواند مسیر توسعه را طی کند، افزود: رسانه ها با آگاهی بخشی می توانند هدف های متعالی برای جامعه ترسیم کنند.
وی گفت: کار در رسانه های ارتباط جمعی با دشواری های زیادی روبرو بوده و ورود به این عرصه و قبول تنگناها، قبول مسئولیت های سنگین اجتماعی است.
وی افزود: ورود به عرصه رسانه های ارتباط جمعی شجاعت و جسارت می خواهد و فعالیت در این عرصه ناشی از احساس مسئولیت است.
وی ادامه داد: بازیگران این عرصه باید با آگاهی از گذشته به ابزار روز و مهارت های حرفه ای روزنامه نگاری مجهز شوند.

** رسانه ها توسعه گفتمان فرهنگی را در پیش بگیرند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با طرح این سوال که با وجود نزول شاخص مطالعه چگونه می توان تحول را در جامعه انتظار کشید، گفت: رسانه ها توسعه گفتمان فرهنگی در لایه های مختلف جامعه را در پیش بگیرند.
محمد محمدپور افزود: تمامی جنبه های توسعه باید زیرساخت فرهنگی داشته باشد و اگر رویکرد قالب در جامعه فرهنگ باشد می توان به توسعه امیدوار بود.
وی ادامه داد: رسانه ها می توانند در شکل دهی به افکار عمومی نقش داشته باشند اما این کار بزرگ تنها از سوی رسانه های مستقل میسر است.
وی گفت: نشریه های وابسته نمی توانند به رسالت آگاهی بخشی عمل کنند و مهمترین عنصر برای اینکه رسانه را به رسانه اثر گذار تبدیل کند، استقلال است.
وی با اشاره به اینکه استقلال رسانه باید از درون باشد، افزود: اگر استقلال از بیرون به رسانه تزریق شود، متزلزل خواهد بود و رسانه در امر تاثیرگذاری کار به جایی نخواهد برد.
به گفته وی مطبوعات با کیفی سازی و مخاطب شناسی می توانند ارزش افزوده ایجاد کنند و این در حالی است که کیفی گرایی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کیفیت با جذب مخاطب ارتباط مستقیم دارد، افزود: نشریات آذربایجان شرقی به لحاظ کیفی در بهترین حالت گرید 4 را دارند.

** وضعیت فعلی نشریات مراغه با سابقه فرهنگی این شهر فاصله دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: شهر مراغه به لحاظ تاریخی و فرهنگی غنی است اما وضعیت فعلی نشریات مراغه با سابقه فرهنگی این شهر فاصله دارد.
محمد محمدپور افزود: نگاهی به گذشته فرهنگی و هنری مراغه انتظار متفاوت تری در بین مسئولان فرهنگی ایجاد می کند.
وی گفت: سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی در اواخر بهمن سال جاری برگزار می شود و انتظار می رود تا مطبوعات محلی مراغه نیز وارد این عرصه شوند.
وی، گریزی به تاثیر رسانه های مجازی به رسانه های مکتوب زد و گفت: دنیای دیجیتال محدود کننده کار مطبوعاتی نیست.
وی با تاکید بر ایجاد تشکل های صنفی روزنامه نگاران در مراغه افزود: این تشکل ها می توانند در راستای ارتقا سطح کیفی فعالیت های رسانه ای مفید باشند و مسایل صنفی حوزه رسانه را پیگیری کنند.
وی در مورد گلایه برخی از مدیران مسئول نشریات در ارتباط با ویژه نامه ها نیز گفت: ویژه نامه ها نباید خارج از چهارچوب نشریه توزیع شوند و هیچ چاپخانه ای حق انتشار ویژه نامه مجزا را ندارد.
وی افزود: مراغه پس از تبریز بیشترین تعداد نشریه های چاپی را دارد و در عرصه مطبوعات و رسانه های مکتوب از این شهرستان انتظار تحول داریم.
وی با اشاره به اینکه برای کیفی سازی فعالیت نشریه های مراغه از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم، گفت: فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی روی تبریز مترکز نیست و شهرستان ها مورد حمایت قرار دارند.
وی همچنین با اشاره به رویکردهای دیگر این اداره کل گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر، فرار از سلیقه گرایی، ایجاد توازن در برنامه های توسعه فرهنگی و شناسایی قابلیت های فرهنگی استان از جمله این رویکردهاست.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه رصد مراغه نیز گفت: مطبوعات محلی با بحران ناشی از هجوم رسانه های مجازی مواجه است و این تقابل باید آسیب شناسی شود.
حسین حسن نژاد گرگر افزود: نرخ برخی از آگهی های دولتی پایین بوده و کمبود بخشی از منابع مالی ناشی از فعالیت رسانه های مجازی است.
وی گفت: ویژه نامه ها بدون هیچ نظم و انضباطی در ادوار مختلف و به ویژه در زمان انتخابات وارد عرصه می شوند و حرفه روزنامه نگاری را به روزی نامه نگاری تبدیل می کنند.
وی تقویت ارتباط و نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نشریه های محلی مراغه را خواستار شد و افزود: نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نشریات مکتوب می تواند موجب تشویق روزافزون اصحاب رسانه شود.
طیبه ذوقی، سردبیر نشریه آیدین خبر گفت: جای خانه مطبوعات در این شهرستان تاریخی و فرهنگی خالی است و فعالان رسانه نیازمند وحدت و همبستگی به واسطه یک تشکل صنفی یا خانه مطبوعات هستند.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه سیمای مراغه گفت: در حالی حدود 14 سال از انتشار نشریه سیمای مراغه می گذرد که عملکرد آن در سال های اول پررنگ تر از زمان حاضر است.
محمود وهم آزاد افزود: چندین سال است که ارسال نشریه از طریق چاپخانه ها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قطع شده است و مدیران مسئول ارتباط ضعیفی با اداره کل دارند.
سردبیر نشریه بهاریه گفت: اگرچه ویژه نامه ها یک آسیب اصلی در فضای رسانه ای این شهرستان به شمار می رود اما در تمامی شهرستان ها این مشکل وجود دارد و گسترش ویژه نامه ها ناشی از ضف نشریات محلی است.
فرهاد زمانی افزود: انتشار ویژه نامه بر اساس قانون مورد بحث نیست اما سوء استفاده از عنوان ویژه نامه در برخی موارد قابل نقد است.
به گفته وی نمایندگان ویژه نامه هایی که چندین ماه یا سال وقفه در انتشار دارند، همچنان با عنوان خبرنگار در جامعه ارتباط برقرار می کنند.
وی به توزیع ویژه نامه به طور مجزا از نشریه اشاره کرد و افزود: منتشر کننده یک ویژه نامه انرژی و وقتش را در یک شماره جمع می کند و با تیراژ بالا بازار را در دست می گیرد اما نشریات محلی نمی توانند با انتشار سه شماره در هفته تیراژ بالایی داشته باشند.
وی گفت: سهم مراغه از جشنواره ها و نمایشگاه های مطبوعات استان ناچیز است و انگیزه برای بهبود کیفیت نشریه در مراغه وجود ندارد.
داریوش احمدی، سردبیر نشریه اوحدی نیز گفت: اولین ماهنامه فرهنگی و اجتماعی مراغه در 200 صفحه و با عنوان اوحدی در مهر سال جاری منتشر شد و با توجه به رویکرد کیفی گرایی در این ماهنامه، انتظار حمایت از سوی مسئولان وجود دارد.
دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در مراغه اگرچه امروز پذیرای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و مدیران مسئول نشریه های این شهرستان است اما این دفتر علاوه بر کهن پایتخت ایران زمین (مراغه) ، پوشش اخبار برخی از شهرستان های جنوبی این استان از جمله عجبشیر، هشترود و چاراویماق را نیز بر عهده دارد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما